mandag den 12. august 2013

Brød bagt i gryde

Nu har jeg fået købt mig en metalknop til min Le Cruset gryde, så jeg kan sætte den i ovnene over 200 grader og så den oprindelige knop ikke går i stykker  - SÅ skal der bages brød i gryde......

Ingredienser:
625 g mel - eller 100 g groft hvedemel og 500 g mel
5 dl vand,
2 tsk. salt,
gær på størrelse med en ært (det lyder af lidt - men det virker!)


Gæren røres ud i vandet, så det er jævnt fordelt. Brug en stor skål.

Bland salt og mel i vandet, og rør sammen med hænderne eller en grydeske. Det er kun nødvendigt at blande, indtil alt melet er vådt.

Dejen hæver i 12 timer. Når det er hævet færdigt, er det let, luftigt og fyldt med store bobler. Den kan godt tåle at hæve længere.

Den kan hæves ved stuetemperatur, men den kan også hæves i køleskabet.

Hæld dejen ud på et meldækket bord. Fold den sammen i tre led. Først den ene vej og så den anden.

Læg den i en meldrysset støbejernsgryde og lad den efterhæve i 2 timer.

For at få damp i ovenen sætter jeg en bradepande fyldt med vand i bunden af ovnen inden jeg tænder ovnen. Det giver godt med damp og giver en helt fantastisk skorpe.

Varm ovnen op til 250 grader, varmluft. Når dejen er hævet færdig, sættes den i ovnen.

Den skal bage i ca. 30 minutter ved 250 grader med låg på, derefter fjernes låget og det bager yderligere i 15 minutter til skorpen er blevet sprød.

Lad brødet køle i mindst 20 minutter inden servering.




.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar