mandag den 21. april 2014

Surdejs brød med købt surdej

I Netto havde de forleden surdej fra Tørsleff  som spotvare - den købte jeg. Jeg synes at det var et dejligt alternativ til den lange process det er, at bygge en surdej op selv.

Jeg valgt at følge opskriften bag på dåsen - den lyder sådan her...

Du skal bruge:
150 g surdej
½ pakke gær
½ liter koldt vand - jeg endte med at tilsætte 1½ dl, da jeg syntes at dejen manglede vædske
0,2 dl olie
540 g hvedemel
240 g rugmel
15 g salt

Bland surdejen med vand og gær tilsæt herefter mel og olie.

Ælt dejen i 10 minutter , når der er 2 minutter tilbage tilsættes saltet og dejen æltes færdig.

Dejen hæver tildækket i minimum 2 timer. Form til 2 - 3 brød og lad brødene hæve 1 time igen.

Tænd ovnen på 260 grader og sæt et fad med vand i bunden af ovnen.

Bag brødene ved 220 grader i ca. 25 - 35 til de er gyldne og sprøde.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar