fredag den 13. marts 2015

Kalorielet flødeis med kaffegranita

I jagten på det sundere liv, prøvede jeg forleden at lave en is af kaffefløde - dvs 9% fedtindhold mod piskeflødens 38%.

Resultatet blev så godt at jeg kraftigt vil overveje fremover, kun at lave is af kaffefløde.

Man kunne selvfølgelig også bare vælge mælk, men det gjorde bare at isen alligevel smagte af fløde ...... uhmmm lige en dessert efter min mund....

Faktisk tæt på at blive en af mine yndlingsdesserter.......


Du skal bruge:
6 æggeblommer
150 g flormelis (ca. 3 dl)
1⁄2 l kaffefløde
1 vanilliestang

Kaffe granita
½ l kogt vand
2 tsk nescafe
200 g sukker - kan jo erstattes af stevia, så der bliver færre kalorier

Pisk æggeblommer og halvdelen af flormelissen til en luftig æggesnaps. 

Kom fløden i en gryde sammen med resten af flormelissen. 

Tag kornene ud af vanilliestangen og læg korn og stang i gryden. 

Bring fløden i kog under omrøring og kog i ca. 1 min. 

Tag gryden af varmen. Hæld et par dl af den varme fløde i æggesnapsen under omrøring.

Hæld æggeblandingen tilbage i gryden. Varm blandingen ved svag varme, under omrøring i ca. 1 min. eller til den bliver lidt tykkere - den må ikke koge. 

Køl isblandingen af og si den gennem en sigte. 

Fordel den i 6 glas. Frys i mindst 5 timer.

Kaffegranita:
kog vandt og opløs sukker og kaffepulver i det kogende vand.

Sæt kaffeblandingen i en fryser og husk at røre i kaffen et par gange under indfrysning.

Ved servering tages granitaen ud ca. ½ time inden det skal serveres - eller giv det lige en tur i microovnen, så granitaen bliver lidt blød.

Skrab med ske så granitaen bliver slushice agtig og læg den oven på glassene med flødeisen.

Server med noget sprødt til.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar